Zaneprázdnenosť môže zničiť vašu schopnosť priviesť veci do konca. Isto poznáte ľudí, ktorí sú zaneprázdnení svojou zaneprázdnenosťou tak veľmi, že často nie sú schopní vykonávať činnosti, ktoré by stáli za to. Našli ste sa v tom aj vy?
Hlavné rozdiely medzi zaneprázdnenosťou a produktivitou
- zaneprázdnenosť je spojená s chaosom, produktivita vyžaduje sústredenosť a jasné zameranie
- zaneprázdnenosť je poháňaná perfekcionizmom, produktivita je poháňaná účelom
- byť zaneprázdnený znamená pracovať tvrdšie, zatiaľ čo byť produktívny znamená pracovať inteligentnejšie
- byť zaneprázdnený znamená byť vo všetkom dobrý, no byť produktívny znamená byť skvelý v niektorých podstatných veciach
Ako si s tým poradiť?
Byť zaneprázdnený znamená mať veľa práce, často na človeka prídu pocity, že všetky svoje činnosti nezvláda a robí až príliš veľa naraz. V skutočnosti však pravdepodobne dosahuje len veľmi malé výsledky. Preťažovaním samých seba ovplyvňujete svoju schopnosť plniť úlohy efektívne. Ďalším negatívom je, že pravidelné zlyhania na projektoch a úlohách znižujú vašu osobnú dôveryhodnosť a spoľahlivosť v očiach druhých.
Ak už máte všetkého vyše hlavy, držte sa na uzde, spomaľte, oddýchnite si, zhodnoťte svoj progress a ujasnite si to, čo môžete a nemôžete robiť. Ako prvé je vhodné pochopiť, ako vám vyťaženosť škodí v osobnom i pracovnom živote. Nemusíte byť stále v strehu. Nakoniec dosiahnete balans medzi prácou a oddychom. Ľudia, ktorí sú permanentne vyťažení majú dva problémy:
- Majú problémy povedať niekomu nie.
- Majú problém delegovať úlohy na iných.
Môže za to prehnaný perfekcionizmus a domnienka, že oni vedia všetko spraviť lepšie ako iní.
Hovoriť nie môže byť spočiatku nepríjemné
S týmto problémom bojuje nemalé percento ľudí. Majú strach, že kvôli odmietnutiu ich druhí nebudú mať v láske. Faktom je, že nemôžete a nikdy nevyhoviete každému. Nesnažte sa nasilu zavďačiť, keď viete, že máte toho na pleciach veľa. Vytvorte si zoznam tých, ktorí si zaslúžia a potrebujú váš čas, dajte im teda prednosť.
Naučte sa povedať nie pekným a zdvorilým spôsobom. Dajme tomu, že vás osloví nový záujemca o vašu službu. Slušne mu vysvetlite, že sa mu budete venovať po dokončení povinností. Môže sa stať, že záujemca počká alebo vyhľadá iného človeka. Nemusíte sa preto cítiť zle, je to v poriadku. Opäť prizvukujeme, že nemôžete sa roztrhať a zachrániť všetkých naraz. Existuje ešte jeden skvelý príklad. Predstavte si, že vaša dcéra vás poprosí, aby ste jej zašili dieru na nohaviciach. Ak nikdy neodmietnete, oberiete ju o možnosť, aby sa to naučila sama. Dá sa povedať, že odmietnutím môžete druhým pomáhať, aj keď sa to na nezdá na prvý pohľad.
Delegovanie
Druhým problémom je delegovanie. Naučte sa niektoré úlohy preniesť na ľudí, ktorí sú lepší ako vy a majú viac času. Ak sa budete snažiť byť všade a robiť všetko sami, nikdy nebudete mať dostatok času na to, aby ste niečo urobili poriadne.
Schopnosť delegovať je súčasťou skvelého lídra. Zbavte sa domnienky, že ste nenahraditeľní a musíte mať všetko pod stopercentnou kontrolou. Vedieť delegovať úlohy vám dovolí robiť veci, ktoré skutočne chcete a potrebujete robiť na vysokej úrovni.
Nepodceňujte time manažment
Pokiaľ chcete byť produktívni, pokúste sa zmeniť váš time manažment, ak vôbec nejaký máte.
- Vytvorte si zoznam vecí, ktoré vyžadujú vašu pozornosť.
- Určte si priority.
- Podstatné veci dajte na začiatok, menej podstatné na koniec.
- Po nejakom počte úloh sa odmeňte (krátkym odpočinkom, chutnou maškrtou).
- Pokračujte v tomto postupe.
Na konci dňa sa pozrite na tento zoznam. Je to dôležité pre to, pretože vám to umožní vidieť vaše splnené úlohy a pokrok. Úspech vás namotivuje a poženie vpred k ďalším úspechom. Veríme, že ste pochopili pointu tohto článku. Pracovať veľa neznamená pracovať efektívne! 🙂